Välkommen till våran digitala utställning

Här kan du utforska en resa genom tiden som belyser HKP4 och dess betydande roll inom det svenska försvaret. Från sin introduktion till dess pensionering har Vertolen varit en ikon inom militärflyget och en viktig del av Sveriges försvarsförmåga.

Utställningen guidar dig genom Vertolens fascinerande historia, med fokus på dess mångsidiga tjänstgöring. Utforska hur denna robusta och pålitliga helikopter användes för transport, sjukvårdsuppdrag, räddningsinsatser och truppförflyttningar, både i Sverige och utomlands.

Med hjälp av arkivbilder, interaktiva bildspel och autentiska berättelser från piloter och markpersonal får du en unik inblick i helikopterns vardag och utmaningar under sin aktiva tid.

HMS Carlskrona - 1993

Den 3 juni 1993 tog fartygsfotograf Klas Sjöberg dessa bilder efter angöring av Göteborgs hamn.

HMS Carlskrona var vid tillfället på sluttampen av hennes världsomsegling, som bland annat anlöpt Afrika, Östra Sydamerika, Sydostasien och Australien. Fartygschef ombord var Kommendörkapten Gösta af Klint och Sekond var L. Lindheimer.

Y63 (HKP4B) tilldelades transportuppdraget ut till fartyget, med ankomst kommittén för att motta den hemvändande besättningen.

Säve Gräsblåsare - 1997

Historien om Säve Gräsblåsare.

I början av maj 1997 drabbades det lilla samhället Sysslebäck, i norra Värmland, av ganska omfattande översvämningar med bl.a. skred och ras som allvarliga följder, allt på grund av flera dagars oavbrutet skyfall. Händelsen belyser hur viktig HKP4an var för civilsamhället och hur en uppfinningsrik besättning kan lösa de flesta uppgifterna som ligger till hands.

Nedan kan du läsa om händelsen ut Mikael Solebris perspektiv, som dokumenterade händelsen väl i både bild och text.

Read More Example

Leverans av den första HKP4C, "Y65" - 1972

1972 skedde den första officiella överlämningen av Flygvapnets HKP4C vid fabriken hos Kawasaki Heavy Industries, i Japan, som då producerade helikoptern på licens från Boeing-Vertol. Helikoptern var registrerad som JQ4078, och designerades ”Y65” i Marinen, med registreringsnummer 04065.

Helikoptrarna levererades med båt till Sverige mellan 1973-1974 och monterades vid Ostermans Aeros underhållsanläggning på Bromma flygplats. Tyvärr skadades Y65 svårt i en storm på väg till Sverige, varvid FMV fick beställa en ersättningshelikopter (04072).

Y65 blev så småningom reparerad och blev därmed den åttonde Kawasaki-Vertol 107 (beteckning HKP 4C) i den svenska marinen då den slutligen levererades i december 1976.

Marinens helikoptrar - 1970 och framåt

Följ med på en resa i tiden, när Marinens helikoptrar var tjänstgörande runtom vårt lands kuster och inland. Filmen tar dig med ombord under både landsättningsuppdrag,  ubåtsjakt och sjöräddning.

Filmen är producerad av Försvarsmakten och publicerad ur arkivet av kanalen Kalla kriget, en historia.

Älgtornsflytten - 1994

Utöver sin militära roll, stöttade även Vertolen civilsamhället när det behövdes. Olika insatser, stora som små, genomfördes. Denna är berättad ur minnet från Per-Åke Martinsson, vars far bodde granne med en av Vertol-piloterna, Mikael Skattberg.

”Det hela började med att min far bodde granne med Mikael Skattberg som var stationerad på Säve.
Vid en gårdsfest sa han till M.S  att om dom behöver öva på att lyfta och flytta grejer med Vertolen, så kunde dom få flytta några jakttorn på vår jaktmark.
Efter några månader så kom M.S. och sa att dom skulle ha pilotutbildning på lätta lyft några dagar senare. Det blev en väldig aktivitet i jaktlaget, många tog ledigt från arbetet för att få vara med på denna historiska händelse.
När dagen kom så fick jag och min grabb som var 12 år och även vår jaktledare följa med ombord som vägvisare. Totalt flyttades det 4 eller 5 jakttorn.
Detta var för mej och grabben en oförglömlig upplevelse. 
Efter utfört uppdrag så landade vi på en liten åker vid vårt torpställe där besättningen fick lunch. På vägen tillbaka till HKP tyckte befälhavaren att potatislandet såg torrt ut, så han föreslog att det skulle vattnas då det finns en liten sjö i närheten. 
När dom började rigga o lägga ut säcken så blev dom kallade tillbaka på ett annat uppdrag, det blev ingen vattning denna gång vilket var synd.”

Vad kan vi hjälpa dig med?

Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss så snart vi kan

Bli medlem i vertolens vänner och håll y70 flygande!

Som stödmedlem är du med och stöttar föreningen i att hålla Y70 flygande. Du kommer även få möjlighet att delta i evenemang och medlemsflygningar arrangerade av oss tillsammans med Aeroseum.

Tillsammans bevarar vi svensk flyghistoria!

Vi använder cookies!

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen på vår webbplats. Genom att fortsätta använda sidan samtycker du till användningen av cookies. Du kan läsa mer och anpassa dina inställningar i vår integritetspolicy här.