Skip to content

HKP4 & dess roll i Marinflyget

I början av 60-talet upphandlades och levererades de första helikoptrarna av typen Boeing Vertol 107 (BV 107) till Försvarsmakten. Typen var utvecklad av Boeing för den Amerikanska militären, som en medeltung transporthelikopter.

Upphandlingen omfattade initialt totalt 14 stycken individer, varav de första tio levererades till Flygvapnet och resterande fyra till Marinflyget. 

Försvarsmakten gav helikoptersystemet beteckningen ”HKP4” – Helikopter 4.

HKP4-A/B/C/D

De 14 första helikoptrarna som levererades till Flygvapnet och Marinflyget fick beteckningen HKP4A och HKP4B. 

Sedermera köptes ytterligare åtta stycken helikoptrar in, som vid den här tidpunkten licensbyggdes av Kawasaki Heavy Industries för Boeing. Beteckningen på dessa åtta individer blev då HKP4C och de tillföll Marinflyget.

Flygvapnet använde HKP4 främst som en räddningshelikopter (FRÄD) medan Marinflyget nyttjade helikoptern i huvudsak till ubåtsjakt och ytspaning med radar.

Totalt tjänstgjorde 22 stycken HKP4 i Flygvapnet och Marinflyget under perioden 1963 till 2011, då helikoptertypen pensionerades.

I samhällets tjänst

Under kalla kriget blev HKP4 något av en ikon i samhället, inte minst i samband med den ryska Whisky-klass ubåten U-137:s grundstötning i Blekinge skärgård, då den figurerade som ”ubåtsjägaren” i media.

Helikoptern kom även att nyttjas som en resurs för civilsamhället och bistod med bla. vattenbombning av skogsbränder och för sjukvårdstransporter.

Helikoptern och dess besättning gjorde under sin tjänstgöringstid heroiska insatser, inte minst vid branden ombord på Scandinavian Star där den flög ut brandmän och materiel till fartyget, och vid Estoniakatastrofen där nio HKP4 och dess besättningar deltog i räddningsarbetet.

Helikoptern Y70

Y70 levererades 1973 till Marinflyget och togs i bruk 1974. Hon var baserad på 2.a Helikopterdivisionen, Säve, under större del av sin tjänstgöringstid.

Efter sin pensionering från Försvarsmakten 2006, tillföll hon Flygvapenmuseum som deponerade henne med slutanvändarintyg till Aeroseum i Göteborg.

Som en del i Aeroseums organisation återskapades 2.a Helikopterdivisionen 2013 av f.d. officerare och civila som hade tillhört den ursprungliga 2.a Helikopterdivisionen, före nedläggningen 2006.

De tog sig an uppgiften att få Y70 auktoriserad in i det svenska civila luftfartssystemet.

Den 14 november 2018 fick helikoptern nationellt flygtillstånd och är sedan 2022 även klassificerad som ett luftfartyg av kulturhistoriskt värde. Ytterligare ett bevis på hur unik helikoptern är.

Kort fakta om Y70

Uppdrag

  • Ubåtsjakt
  • Ytmålsspaning
  • Brandsläckning
  • Trupptransport
  • Sjuktransport
  • Flygräddning
  • Sjöräddning

Kapacitet

  • 11 ton max startvikt
  • max hastighet 270 km/h
  • Räckvidd ca. 1100 km

Tekniska fakta

  • Två motorer av typen Rolls Royce Gnome H1400 om 1400 shp vardera
  • Total effekt 2000 kW

Beväpning

  • Torped 42
  • Torped 43
  • Torped 45
  • Sjunkbomb 11
  • Sjunkbomb 51
  • Kulspruta 58E
Lyssna på ljudet inifrån Y70 via mediaspelaren nedan.

Ljudet är inspelat under en av våra flygningar och klippet är ca. 30 sekunder långt.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss så snart vi kan

Bli medlem i vertolens vänner och håll y70 flygande!

Som stödmedlem är du med och stöttar föreningen i att hålla Y70 flygande. Du kommer även få möjlighet att delta i evenemang och medlemsflygningar arrangerade av oss tillsammans med Aeroseum.

Tillsammans bevarar vi svensk flyghistoria!

Vi använder cookies!

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen på vår webbplats. Genom att fortsätta använda sidan samtycker du till användningen av cookies. Du kan läsa mer och anpassa dina inställningar i vår integritetspolicy här.